خانه فروشگاه ارتباط با ما
توضیحات پخت شله زرد سنتی :
توضیحات پخت:
به اشتراک گذاری
به این مطلب امتیاز دهید
امتیاز این مطلب (3)
مواد لازم:
  • شکر 3 پیمانه
  • آب 7 تا 8 پیمانه
  • کره 50 گرم
  • زعفران غلیظ دم کرده به میزان لازم
  • گلاب 1/2 لیوان
  • هل 1/2 قاشق چای خوری
  • خلال بادام 3/4 پیمانه
  • برنج نیم دانه ایرانی 1 پیمانه
طرز تهیه شله زرد سنتی
دستور پخت شله زرد سنتی

شله زرد یکی از اصیل ترین و خوش طعم ترین دسر های ایرانی هست که بیشتر در ایام خاص و مناسبت های مذهبی استفاده میشه ، اگرچه میتونه به عنوان یک دسر سنتی در همه ایام سال زینت بخش سفره هامون باشه . درسته که تهیه این دسر پر طرفدار آنچنان دشوار نیست ، ولی نکته های کوچکی داره که با رعایت کردن اونها ، یک شله زرد بی نقص و خوشمزه تر خواهیم داشت . پس در ادامه پست با طرز تهیه شله زرد سنتی همراه باشین .

برای پخت یک شله زرد با کیفیت باید از برنج ایرانی ، استفاده کنیم و اون هم به دلیل کیفیت و طعم عالی برنج خودمون هست .

نکته دوم هم استفاده کردن از برنج نیم دونه هست ، در واقع این نوع برنج از خرد شدن برنج ها در حین فرآیند عمل آوری برنج هست .

خیس کردن برنج برای مدت کافی بسیار مهم هست . وقتی زمان کافی سپری شد و برنج کاملاً خیس خرد به صورتی که با قرار دادن بین انگشتهامون ، خرد می شد ، آب رو داخل قابلمه مناسبی ریخته و اجازه میدیم تا جوش بیاد سپس برنج رو آبکش می کنیم و به آب در حال جوش اضافه می کنیم .

برنج همراه با آب شروع به پختن میکنه .

زیر شعله رو روی ملایم قرار میدیم تا برنج به آرومی همراه آب پخته بشه موقعی که برنج در حال پخت هست ، نشاسته موجود توی خودش رو پس میده که به صورت کف سفید رنگی روی سطح آب دیده میشه . حتماً حتماً این کف رو به وسیله یک ملاقه مرتب از روی برنج می گیریم و دور می ریزیم . این عمل در کیفیت پخت شله زردمون تاثیر گذار هست .

وقتی برنج کاملاً پخت نوبت اضافه کردن، شکر میرسه . میزان شکر معمولاً 2/5 تا 3 برابر میزان برنج هست . با این حال، اگر شله زرد قراره برای شما سرو بشه با اندازه ذائقه خودتون شکر رو اضافه کنین .

قبل از اضافه کردن شکر مطمئن میشیم که برنج کاملاً پخته شده . بعد از اینکه شکر کاملاً حل شد ، شله زرد کم کم شروع به غلیظ شدن میکنه و اصطلاحاً لعاب میندازه .

از اینجا به بعد باید مرتب شله زرد رو هم بزنیم وگرنه خیلی زود ، ته می گیره .

حالا زعفران رو از قبل دم کردیم اضافه می کنیم .

بعد از اضافه کردن زعفران، باز هم مرتب شله زرد رو هم می زنیم ، و بعد کره رو اضافه می کنیم و باز هم هم می زنیم حالا دیگه شله زرد ما باید تقریباً آماده باشه .

بهتر هست کمی از شله زرد رو داخل یک ظرف بکشین و اون رو تست کنین و ببینین اندازه ها درست هست یا نه و به غلظت کافی رسیده .

ده دقیقه پایانی پخت، گلاب رو اضافه می کنیم .

من برای استفاده از هل فقط اون رو با دست فشار دادم تا کمی باز بشه، چون میخواستم شله زرد فقط عطرش رو بگیره و موقع سرو کردن، دونه های هل رو خارج کردم ، اما میشه هل رو هم سایید و پودرش رو به شله زرد اضافه کرد .

بالاخره خلال بادام رو اضافه می کنیم .

بعد از اینکه خوب هم زدیم، زیر شعله رو خیلی خیلی کم می کنیم، از شعله پخش کن هم می تونیم استفاده کنیم و روی درب قابلمه رو دم کنی بکشیم و اجازه بدیم تا شله زرد 20 دقیقه دم بکشه .

با رعایت همه نکته ها و قسمت پایانی پخت ، می تونیم یک شله زرد خیلی با کیفیت داشته باشیم و شله زرد ما دیگه آب نمیندازه .

بعد از پخت کامل، شله زرد رو داخل ظرف های مورد نظرمون ریخته و صبر می کنیم تا کمی خنک بشه و رویه ببنده . حالا به سلیقه خودمون با پودر دارچین و خلال پسته و بادام یا غنچه گل محمدی اون رو تزیین می کنیم .

ان شاءالله از میل کردن این دسر خوشمزه و خوش رنگ و بو لذت کافی ببرین .