خانه فروشگاه ارتباط با ما
توضیحات پخت کیک دودکشی :
توضیحات پخت:
به اشتراک گذاری
نویسنده: تیم کیک یار
به این مطلب امتیاز دهید
امتیاز این مطلب (3)
مواد لازم:
  • تخم مرغ 1 عدد
  • شکر 120 گرم
  • شیر 200 میلی لیتر
  • کره 120 گرم در دمای اتاق 40 گرم ذوب شده
  • گردو 80 گرم خرد شده در آسیاب
  • پودر مخمر 7 گرم
  • پودر دارچین 1 قاشق چایخوری
  • آرد 400 گرم
کیک دودکشی
دستور پخت کیک دودکشی

دستور پخت کیک دودکشی

7 گرم مخمر خشک

400 گرم آرد ساده

شکر 40 گرم

1 تخم مرغ بزرگ، کمی هم زده شده

200 میلی لیتر شیر کامل

120 گرم کره در دمای اتاق به اضافه 40 گرم کره ذوب شده

80 گرم گردو، خرد شده در غذاساز

شکر 80 گرم

1 قاشق چایخوری دارچین آسیاب شده

مخمر را در یک کاسه بزرگ با آرد، شکر و کمی نمک مخلوط کنید تا خوب مخلوط شوند. تخم مرغ، شیر و کره را اضافه کنید و با دست مخلوط کنید تا خمیر مرطوبی به دست آید.

روی سطح کمی آردپاشی شده بگذارید و به مدت 10-15 دقیقه ورز دهید تا یک توپ خمیری نرم  و لاستیکی شکل بگیرد. در یک کاسه چرب شده قرار دهید و با سلفون بپوشانید و بگذارید یک ساعت بماند یا تا زمانی که حجم آن دو برابر شود در جای گرمی ور بیاید.

در همین حین فر را روی درجه 7، 220 درجه سانتی گراد، فن 200 درجه گرم کنید ، وردنه و شکر و گردو را آماده کنید. دو ورق فویل  چهار اینچ بلندتر از وردنه خود را پاره کنید و هر دو ورق را دور وردنه بپیچید و قطعات انتهایی را بچرخانید تا وردنه کاملاً پوشانده شود. اگر دو وردنه دارید، روی دومی هم این کار را تکرار کنید. وردنه های فویل شده را روی کره آب شده بمالید، بقیه کره را برای بعد نگه دارید. گردوی آسیاب شده، شکر و دارچین را در سینی که به اندازه کافی دراز باشد، با وردنه مخلوط کنید.

خمیر را از کاسه خارج کرده و به شکل مربعی به ابعاد تقریباً 45 در 45 سانتی متر و ضخامت ½ سانتی متر باز کنید. خمیر را با استفاده از کاتر پیتزا یا چاقو به صورت نوارهایی به عرض 3 سانتی متر برش دهید. از یک انتهای وردنه شروع کنید، یک نوار را به دور طول وردنه بپیچید و مانند یک اسکلت غلاف کمی روی هم قرار بگیرد. وقتی نوار تمام شد، یک نوار دیگر به آن اضافه کنید و انتهای خمیر را به هم فشار دهید تا ببندد. پس از پوشاندن طول وردنه، وردنه را روی سطح بغلتانید تا مطمئن شوید خمیر به خوبی به وردنه چسبیده است. با قلم مو کره آب شده را روی همه قسمت ها بمالید و شکر را روی هر طرف بپاشید. اگر وردنه دوم دارید این کار را تکرار کنید.

وردنه را روی سینی فر در فر داغ قرار دهید و به مدت 20 دقیقه بپزید و هر 3 دقیقه یکبار آن را بچرخانید تا شکر کاملا حل شود و به طور یکنواخت بپزد تا به رنگ طلایی مایل به قهوه ای درآید.

از فر خارج کرده و با قلم مو با کره آب شده باقی مانده و شکر گردو بغلتانید. وردنه را بیرون بیاورید و با احتیاط از وسط بشکنید. این کار را با وردنه دوم تکرار کنید تا چهار حلقه کیک دودکشی بدست آورید!

نکته: در ظرف دربسته نگهداری می شوند اما بهتر است بلافاصله در حالی که هنوز گرم هستند مصرف شوند.