خانه فروشگاه ارتباط با ما
توضیحات پخت آمیگدالوپیتا کیک بادام یونانی :
توضیحات پخت:
به اشتراک گذاری
نویسنده: تیم کیک یار
به این مطلب امتیاز دهید
امتیاز این مطلب (3)
مواد لازم:
  • بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
  • آب 380 میلی لیتر
  • چوب دارچین 1 عدد
  • شکر قهوه ای 490 گرم
  • میخک 2 عدد کامل
  • نمک مقدار کم
  • آردسوخاری 50 گرم
  • جوز هندی 1/2 قاشق چایخوری آسیاب شده
  • پودر بادام 85 گرم تفت داده شده
  • میخک 1/2 قاشق چایخوری آسیاب شده
  • سرکه سیب یا آب سیب به دلخواه 40 میلی لیتر
  • پودر مغز بادام 40 گرم برای تزیین
  • پودر دارچین 1 قاشق چایخوری آسیاب شده
  • تخم مرغ 8 عدد
  • پوست ترنج 3 عدد
  • آب ترنج 2 قاشق غذاخوری
دستور پخت آمیگدالوپیتا کیک بادام یونانی

آمیگدالوپیتا کیک بادام یونانی

فصل شکوفه دادن درختان بادام در یونان ژانویه میباشد، معمولاً در ژانویه شروع به شکوفه دادن می کنند، مگر اینکه زمستان سردتر از حد معمول باشد، که در این صورت گل ها دیرتر دیده میشوند، در اواسط فوریه . شکوفه های رویایی سفید-صورتی شبیه شکوفه های درخت گیلاس است و به وفور در اکثر نقاط یونان، به ویژه در جنوب، از جمله آتن و منطقه وسیع تر آن در آتیکا، و در جزایر یافت می شود.

بنا به گفته مورخان، بادام که از آسیای غربی و مرکزی سرچشمه می گیرد، به طور گسترده ای در یونان باستان تولید و مورد استفاده قرار می گرفته است. آجیل به دلیل خواص دارویی آن بسیار ارزشمند بود (بقراط از آن در درمان استفاده کرد). علاوه بر این، ارسطو اهمیت شکوفه‌های درخت بادام را در تهیه شهد و گرده - غذای گرانبها برای زنبورها - تشخیص داد. اهمیت بادام در یونان باستان به حدی بود که رومی ها بعداً آن را «آجیل یونانی» نامیدند.

آجیل ها که از نظر فنی دانه های یک میوه، یک دروپه، متعلق به همان خانواده هلو هستند، از نظر مواد مغذی مهمی مانند کلسیم، منیزیم و ویتامین E بسیار غنی هستند. آنها به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند و به ویژه در یونان هر دو به صورت ساده مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان یک میان وعده با طعم های متفاوت - هم شیرین و هم شور، اما به خصوص شیرین.

آمیگدالوپیتا

بادام و درخت بادام دارای معانی نمادین مهمی هستند: از زمان های قدیم، آنها نشان دهنده خوشبختی، سعادت، خوش شانسی و امید بوده اند. طبق یک داستان در اساطیر یونان، شاهزاده خانم زیبایی به نام فیلیس پس از بیهوده منتظر ماندن برای بازگشت شوهرش و در نهایت از غم و اندوه مرد، توسط خدایان به درخت بادام - درخت امید - تبدیل شد. وقتی شوهرش، دموفونتاس، سرانجام برگشت، درختی را دید که در میانه زمستان به تنهایی ایستاده بود. غمگین و پر از احساس تقصیر، درخت را در آغوش گرفت و آن را پر از شکوفه های معطر کرد.

 

این ارتباط با امید و خوش شانسی دلیل اصلی استفاده از بادام در چندین دستور غذایی در جشن ها است و اینکه چرا در پایان جشن عروسی و تعمید به مهمانان بادام قندی یا سایر خوراکی های بادام مانند بادام کوهی و کورامبید ارائه می شود.

 

جدا از نسخه های مختلف آمیگدالوتا و کوکی های شیرینی بادام محبوب که بخشی از سنت کریسمس هستند، بادام به روش های مختلفی در غذاهای یونانی استفاده می شود. سومادا یک نوشیدنی بادام شیرین سنتی است که ریشه در یونان باستان دارد این نوشیدنی سفید شربت مانند که اغلب در عروسی ها سرو می شود با آب رقیق می شود. بادام همچنین در انواع باقلوا، به ویژه آنهایی که در جنوب یونان و در جزایر تهیه می شوند، استفاده می شود. همچنین در یونان ترکیب بادام با گردو در دستور پخت باقلوا بسیار رایج است.

یکی دیگر از دستور العمل های محبوب بادام، آمیگدالوپیتا (آمیگدال = بادام + پیتا = پای) است. آمیگدالوپیتا معمولاً در لسبوس، کرت و ناکسوس یافت می‌شود، اما نسخه‌ای که در سفالونیا، جزیره‌ای در غرب یونان، در دریای ایونی ساخته شده است، بسیار معروف است. اگرچه تفاوت های جزئی بین این کیک های بدون آرد وجود دارد، اما همه آنها با بادام آسیاب شده، بلغور یا پودر سوخاری خشک شده و تخم مرغ فراوان درست می شوند. پوست مرکبات برای طعم دادن، معمولاً پرتقال یا لیمو یا مخلوطی از هر دو به آن اضافه می شود. بعد از پخت کیک روی آن شربت معطر سرد می ریزند که کیک خیس می شود و طعم و شیرینی بیشتری به آن می دهد.

من عاشق نسخه سفالونیا هستم، بنابراین این دستور العملی است که در زیر به اشتراک می گذارم. به جای لیمو یا پرتقال، من از ترنج استفاده می کنم، یک مرکبات معطر که در حال حاضر در فصل آن هستیم من به خصوص به عطر و طعم دلربای آنها علاقه دارم، که به چای ارل گری طعم بی نظیری می دهد. اگر نمی توانید آنها را نگه دارید، می توانید از هر مرکبات دیگری که دوست دارید استفاده کنید.

همانطور که اغلب انجام می دهم، در این دستور از شکر قهوه ای استفاده می کنم. در صورت تمایل می توانید شکر سفید معمولی را جایگزین کنید. من از عصاره بادام تلخ برای طعم و عطر استفاده می کنم، اما اگر در یافتن آن مشکل دارید، می توانید به جای آن از وانیل استفاده کنید. روی کیکم بادام ریز خرد شده اضافه می کنم تا ظاهری زیبا و ترد دلپذیر به آن بدهم. در سفالونیا، به خصوص در ماه های تابستان، این کیک معمولاً با بستنی وانیلی سرو می شود که یک جفت فوق العاده است.

 

دستور العمل آمیگدالوپیتا

 

برای کیک

85 گرم بادام سفید تفت داده شده و ریز آسیاب شده

50 گرم آرد سوخاری خیلی خشک، ریز آسیاب شده

8 عدد تخم مرغ در دمای اتاق

پوست از 2 ترنج

1 قاشق چایخوری دارچین آسیاب شده

½ قاشق چایخوری میخک آسیاب شده

½ قاشق چایخوری جوز هندی آسیاب شده

آب سیب 40 میلی لیتر

شکر قهوه ای روشن 70 گرم

1 قاشق چایخوری عصاره بادام تلخ

1 قاشق چایخوری بیکینگ پودر

کمی نمک

روغن یا کره برای چرب کردن تابه

 

برای شربت

380 میلی لیتر آب

شکر قهوه ای روشن 420 گرم

2 عدد میخک کامل

1 عدد چوب دارچین

پوست 1 ترنج (نه قسمت سفید آن)

2 قاشق غذاخوری آب ترنج

 

40 گرم بادام آسیاب شده روی آن

 

ابتدا شربت را درست کنید، چون وقتی آن را روی کیک هنوز گرم می ریزید باید در دمای اتاق باشد. تمام مواد شربت را در یک قابلمه متوسط بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. بجوشانید و حرارت را کم کنید. به مدت 5 دقیقه به آرامی بجوشانید

تا زمانی که شکر حل شود و شربت از ادویه و پوست آن بوی خوبی بگیرد. از روی حرارت بردارید و با ادویه و پوست داخلش بگذارید بماند تا کاملا خنک شود. وقتی به دمای اتاق رسید، آن را صاف کنید و بعد از اتمام پخت آن را کنار بگذارید تا روی کیک استفاده کنید.

 

فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنید. یک قالب گرد به قطر تقریبی 30 سانتی متر را با روغن یا کره چرب کنید.

 

آرد سوخاری و بادام را در یک کاسه کوچک با بکینگ پودر مخلوط کرده و کنار بگذارید.

 

زرده و سفیده تخم مرغ ها را در دو کاسه بزرگ جدا کنید. مقداری نمک به سفیده ها اضافه کنید و با همزن دستی بزنید تا سفتی سفت شود. کنار بگذارید.

 

با استفاده از لیسک زرده ها را به مدت یک دقیقه بزنید. شکر، ادویه جات، پوست، عصاره بادام تلخ و آب سیب را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. کم کم آرد سوخاری و بادام را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. به تدریج مرنگ را با استفاده از یک کاردک لاستیکی در مخلوط زرده بریزید.

 

مخلوط را در قالب چرب شده بریزید و به مدت 40 دقیقه بپزید. آن را از فر خارج کرده و روی سینی نسوز یا در ظرف بزرگتری قرار دهید و شربت را روی آن بریزید.

 

اجازه دهید تمام شربت را جذب کند و قبل از اینکه آن را از ظرف فر خارج کنید کاملا خنک شود. کیک را در یک بشقاب قرار دهید. بادام آسیاب شده بپاشید و سرو کنید.